Назва статті Правовий статус прокурора, який здійснює представництво інтересів держави в суді
Автор(и) ЄВГЕН БЕЗКРОВНИЙ
кандидат юридичних наук, старший викладач відділу підготовки прокурорів з організації роботи в органах прокуратури Інституту спеціальної підготовки Національної академії прокуратури України, м. Київ, Україна, beztiliys@ukr.net
Назва журналу Науково-теоретичний та науково-практичний журнал
“Вісник Національної академії прокуратури України”
Випуск 3’2018
Сторінки [37–49]
Анотація Діяльність прокурора щодо реалізації функції прокуратури України з представництва інтересів держави в суді спрямована на захист прав і загальних інтересів суспільства та держави. Згідно із законами країн СНД і більшості держав Європейського Союзу прокурори наділені повноваженнями з представництва інтересів громадянина або держави у суді. Однак у багатьох із цих держав вони мають більший або менший обсяг прав, ніж інші учасники судового процесу.
Мета статті – на підставі аналізу чинного законодавства та досліджень науковців висвітлити питання реалізації прокурором повноважень під час представництва інтересів держави в суді з наданням пропозицій щодо внесення змін і доповнень до законів у вказаній сфері.
Відповідно до ст. 1311 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, які визначені законом. У ч. 1 ст. 23 Закону України “Про прокуратуру” вказано, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво інтересів держави в суді винятково після підтвердження судом підстав для представництва та надання прокурором доказів того, що відповідний орган не здійснює або неналежним чином здійснює її захист, чи це унеможливлено з причини відсутності суб’єкта владних повноважень, до компетенції якого віднесено захист законних інтересів держави. Однак, як зауважено, практичний досвід представницької діяльності та європейське законодавство свідчать про зайвість вимоги ст. 23 Закону України “Про прокуратуру” щодо здійснення прокурором представництва інтересів держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для нього.
Проведене дослідження засвідчило, що відповідно до законів країн СНД і більшості держав Європейського Союзу прокурори наділені повноваженнями представництва інтересів громадянина або держави у суді. Задля забезпечення виконання прокурорами повноважень щодо представництва інтересів держави у суді законодавцю варто доповнити ст. 1311 Конституції України та ч. 1 ст. 23 Закону України “Про прокуратуру” положеннями про підстави для такого представництва.
Ключові слова Конституція України; закон; прокуратура; представницька діяльність; інтереси держави; підстави; права; обов’язки; форми; виключні випадки.
References REFERENCES
List of legal documents
Legislation
1. Hospodarskyi protsesualnyi kodeks Ukrainy [The Commercial Procedure Code of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 6 lystopada 1991 roku № 1798-XII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1798-12 (accessed: 24.07.2018) (in Ukrainian).
2. Konstitutsіia Respublіki Bolgariia [The Constitution of the Republic of Bulgaria]: Zakon Respublіki Bolgariia [Law of the Republic of Bulgaria] ot 13 iiulia 1991 goda. URL: http://www.parliament.am/library/sahmanadrutyunner/bulgaria.pdf (accessed: 24.07.2018) (in Russian).
3. Konstytutsiia Ukrainy [The Constitution of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 28 chervnia 1996 roku № 254к/96-ВР. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80 (accessed: 24.07.2018) (in Ukrainian).
4. Prawo o prokuraturze: Ustawa Respublіki Polshcha vid 28 stycznia 2016 roku. URL: http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/162_u.htm (accessed: 24.07.2018) (in Polish).
5. Pro prokuraturu [On Prosecutor’s Office]: Zakon Respublіki Kazakhstan [Law of the Republic of Kazakhstan] ot 30 iiunia 2017 goda № 81-VI. URL: https://www.kazpravda.kz/uploads/redactors/files/5959bb5a5a5531499052890.pdf (accessed: 24.07.2018) (in Russian).
6. Pro prokuraturu [On Prosecutor’s Office]: Zakon Respublіki Moldova [Law of the Republic of Moldova] ot 25 fevralia 2016 goda № 3. URL: http://lex.justice.md/ru/363882/ (accessed: 24.07.2018) (in Russian).
7. Pro prokuraturu [On Prosecutor’s Office]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 14 zhovtnia 2014 roku № 1697-VII. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1697-18 (accessed: 24.07.2018) (in Ukrainian).
8. Pro prokuraturu Respublіki Belarus [On Prosecutor’s Office of the Republic of Belarus]: Zakon Respublіki Belarus [Law of the Republic of Belarus] ot 8 maia 2007 goda № 220-3. URL: www. http://pravo.by/document/?guid=3871&p0=H10700220 (accessed: 24.07.2018) (in Russian).
9. Pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy shchodo pravosuddia [On Amendments to the Constitution of Ukraine (on Justice)]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 2 chervnia 2016 roku № 1401-VIII. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1401-19/paran2#n2 (accessed: 24.07.2018) (in Ukrainian).
Bibliography
Authored books
10. Hrytsaienko L, Prokuratura v krainakh Yevropy: navch. posib. [Prosecutor’s Offi ce in Europe: Manual] (Binovator 2006) (in Ukrainian).
11. Mychko M, Prokuratura yevropeiskykh derzhav postsotsialistychnoi systemy [Prosecutor’s Office of the European States of the Post-Socialist System] (DIVS 2001) (in Ukrainian).
Edited books
12. Gusarov K, ‘Problemy uchastiia prokurora v grazhdanskom protsesse’ [‘Problems of Participation of the Prosecutor in the Civil Proceeding’] Karkach P and Davydenko M (eds), Problemy orhanizatsii prokuratury i optymizatsii ii diialnosti v suchasnykh umovakh [Problems of organization of the prosecutor’s offi ce and optimization of its activity in modern conditions] (Instytut pidhotovky kadriv Heneralnoi prokuratury Ukrainy 1998) 229–33 (in Russian).
Journals articles
13. Belikova S, ‘Porivnialno-pravovyi analiz predstavnytskoi diialnosti prokuratur Ukrainy ta Respublіky Bolhariia’ [‘Comparative legal analysis of representative activities of prosecutors of Ukraine and the Republic of Bulgaria’] (2017) 3(46) Naukovyi chasopys Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 17–27 (in Ukrainian).
14. Davydenko L, ‘Funktsii prokuratury Ukrainy zhidno z novoiu Konstytutsiieiu Ukrainy’ [‘Functions of the Prosecutor’s Office of Ukraine in accordance with the New Constitution of Ukraine’] (1997) 6 Pravo Ukrainy 43–6 (in Ukrainian).
15. Marochkіn І, Subotіn E ta Cherviakova O, ‘Predstavnytska funktsіia prokurora’ [‘Representative Function of the Prosecutor’] (1997) 11 Pravo Ukrainy 63–65 (in Ukrainian).
16. Rudenko M, ‘Model predstavnytskoi funktsii prokuratury v konteksti novykh konstytutsiinykh zmin (shchodo pravosuddia)’ [‘Model of the Representative Function of the Prosecutor’s Office in the Context of New Constitutional Changes (on Justice)’] (2016) 4(46) Visnyk Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 30–5 (in Ukrainian).
17. Stefanchuk M, ‘Katehoriia “vykliuchni vypadky” v konteksti realizatsii prokuraturoiu Ukrainy funktsii predstavnytstva’ [‘Category ‘Exceptional Cases’ in the Context of the Realization by Prosecutor’s Office of the Function of Representation’] (2016) 4(46) Visnyk Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 36–41 (in Ukrainian).